A/B testen

De feiten op een rij

De beste versie van je website is een dynamisch concept. Om de bezoeker optimaal te bedienen moet je continu investeren in je website. Maar hoe weet je of de nieuwe wijzigingen een verbetering zijn? Sluit jouw idee ook aan bij de ervaring van je bezoekers?

Zelfs wijzigingen in grote webshops als Bol.com en CoolBlue geven bij jouw webshop geen garantie op positieve resultaten. Deze webshops hebben een ander productaanbod en een andere doelgroep. Om de optimalisatie van je website live te toetsen bij jouw doelgroep, gebruik je A/B testen. Zo weet je zeker dat jouw wijziging een positief effect heeft op je online business!

ab testen

Dankzij de inzet van een A/B test weet je zeker dat nieuwe webpagina’s:

0
%
meer conversies mogelijk met A/B testen
0
%
Meer leads worden behaald door met A/B tests geoptimaliseerde websites
0
%
is het algemene significantieniveau waarbij de variant als beter wordt beschouwd
0
%
meer inschrijvingen voor een nieuwsbrief dankzij A/B testing

Wat is a/b testen?

A/B testen is een vorm van conversie optimalisatie die gebruik maakt van multivariate tests. A/B testen wordt gebruikt bij belangrijke wijzigingen aan een website of webshop. Voordat deze wijziging definitief wordt, zetten we een A/B test op. Deze test toont de bezoekers minimaal 2 versies (vandaar de naam A/B test) van de live website, een control versie en minimaal één test versie. Deze control en test versies blijven een bepaalde periode live staan, om gebruikersdata te verzamelen. Aan de hand van deze data wordt gemeten welke versie van de website het best converteert. Zo blijft de beste versie behouden, terwijl de mindere offline wordt gehaald.

thomas-van-de-ven3
Thomas van de Ven
Online consultant

Voor wie is a/b testen geschikt?

In theorie kan iedere website wijziging getoetst worden met een A/B test. Dit vinden we bij Monkeybridge overbodig. In de praktijk zien we dat kleine wijzigingen vaak een kleine impact hebben. Daarbij is de inzet van A/B tests voor sommige websites irrelevant vanwege een te laag aantal bezoekers. We adviseren een A/B test wanneer:

Taken en werkzaamheden

Hoe zetten we A/B testen in?

Doel definiëren

Wat wil je bereiken met deze A/B test?

Wireframe door UX-expert

Onze UX-expert gaat aan de slag om een nieuwe variant op de standaard op te stellen.

Uitvoeren A/B test

We bepalen de periode X en voeren de A/B test uit. Ondertussen verzamelen we relevante data.

Resultaten analyseren

De verzamelde data analyseren aan de hand van de gedefinieerde doelen.

Resultaten vergelijken en doorvoeren

We vergelijken variant A met variant B en bepalen de meest effectieve optie. Deze optie voeren we door als standaard op de website.

De voordelen van A/B testen

Door A/B tests in te zetten worden theorieën, maar ook ‘gevoel’, voor een verbetering aan de website in de praktijk getest. De mogelijkheid bestaat dat deze wijziging niet het gewenste effect heeft, waardoor een fikse conversiedrop ontstaat. Een A/B test heeft er in dat geval voor gezorgd dat niet alle conversies verloren zijn gegaan. De helft van de bezoekers heeft immers de control-versie te zien gekregen. De resultaten die deze test oplevert kunnen leiden tot nieuwe inzichten en nieuwe mogelijkheden voor conversieoptimalisatie.

Gratis en vrijblijvend
Maak vandaag nog een afspraak met een specialist