info@monkeybridge.nl

088 - 1999 099

Monkeybridge - Data driven marketeersMonkeybridge - Data driven marketeersMonkeybridge - Data driven marketeers
Menu
MENUMENU
  • Home
  • Wat wij doen
  • Ons werk
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
  • Begrippenlijst
  • Contact

E-commerce trends 2017

  • Home
  • Kennisbank
  • E-commerce Trends 2017
Blog

E-commerce trends 2017

Share this post

De titel zegt het al: e-commerce trends 2017. Weet jij al welke innovaties er aan zitten te komen? Wil jij je voorsprong op de concurrent behouden?

In dit blog geef ik je inzicht in de laatste e-commerce trends die je in 2017 kan verwachten.

Over een paar weken is het zover, 2016 zit er weer op en de budgetten voor 2017 zullen worden verdeeld.

Des te belangrijker dat je nu onderzoek doet naar de e-commerce trends voor 2017, zodat je kan inschatten welke e-commerce trends toegepast kunnen worden bij jouw webshop.

E-commerce trends 2017:

  1. Smartphone gebruikers zijn bereid om te converteren
  2. 1 of meerdere betaalmogelijkheden?
  3. Nooit meer een account aanmaken of klantgegevens invullen
  4. Marketing automation is toegankelijker geworden
  5. Social selling
  6. Dezelfde dag nog geleverd
  7. Chatbots?
  8. UX wordt steeds belangrijker
  9. AMP

1. Smartphone gebruikers zijn klaar voor conversie, maar is jouw webshop er ook klaar voor?

Lange tijd is er geroepen dat de consument de smartphone voornamelijk gebruikt om te oriënteren en de conversie uiteindelijk plaatsvindt op de tablet en desktop.

Voor duurdere producten ligt de drempel hoog om een aankoop te doen. Bij deze producten geldt de conversieregel nog steeds, maar voor producten als kleren e.d. zijn wij als consument inmiddels bereid om te converteren via de smartphone.

Mits de webshop er ook klaar voor is!

[bctt tweet=”50% van alle online retail-transacties vindt al plaats met een smartphone of tablet.” username=”Monkeybridgenl”]

Is jouw webshop inmiddels responsive? En niet alleen responsive, maar ook volledig geoptimaliseerd voor de smartphone gebruiker? Tussen responsive maken en optimaliseren zit een groot verschil en dit verschil zal in 2017 overbrugt worden door steeds meer webshops.

e-commerce trends 2017 smartphone gebruikers

Een van de belangrijkste e-commerce trends van 2017 zal het optimaliseren voor de smartphone zijn. Hiermee zal de conversie van vele webshops significant stijgen. Of achterblijven, als jouw webshop geen gebruik maakt van conversie optimalisatie.

2. 1 of meerdere betaalmogelijkheden?

Deze e-commerce trend is al halverwege 2016 redelijk doorgezet, maar de verwachting is dat in 2017 de overige webshops ook overstag gaan.

Een belangrijk argument voor consumenten om een webshop te verlaten is, omdat de betaalmogelijkheid die de voorkeur heeft niet aanwezig is.

1 betaalmogelijkheid is niet meer voldoende. Om de drempel voor de consument zo laag mogelijk te maken is het van belang om meerdere betaalopties te presenteren en de keuze aan de consument te laten.

Doe je dit niet dan loop je belangrijke conversie mis.

Wij zien al dat bij onze webshopaanvragen specifiek wordt gevraagd om de implementatie van meerdere betaalproviders. En als dit niet gevraagd wordt, adviseren wij het zelf ;).

IDeal is natuurlijk erg bekend, maar daarnaast hebben we ook nog Paypal, creditcard en niet te vergeten: Afterpay.

Afterpay is de laatste tijd enorm aan het groeien. Uit onderzoek van thuiswinkel.org, GFK en IDeal blijkt dat de verwachting is dat Afterpay in 2017 bij de consument favoriet zal zijn.

betaalproviders e-commerce

3. Nooit meer een account aanmaken of klantgegevens invullen

Hoe fijn is het als niemand meer:

  • een nieuw account aan hoeft aan te maken bij een webshop
  • het wachtwoord van een nieuw account moet onthouden
  • de klantgegevens opnieuw moet invullen

Banken hebben nu een dienst ontwikkeld, IDIN, waarmee klanten zich bij andere organisaties kunnen identificeren. Zie hieronder een promovideo van deze dienst:

Naar verwachting is dit de grootste trend van alle e-commerce trends uit 2017, deze zal snel opgevolgd worden en het orderproces enorm versimpelen.

Meer informatie over deze dienst lees je in het nieuwsbericht van Webbouwers.com over IDIN.

4. Marketing automation is toegankelijker geworden

Een van de e-commerce trends uit 2017 waar ik het meest enthousiast van wordt is marketing automation.

Marketing automation is dé manier om kosten te besparen en meer omzet te genereren uit je klanten.

Waar dit voorheen voornamelijk toegankelijk was voor grote spelers als Coolblue en Wehkamp, is dit nu ook toegankelijk geworden voor het mkb.

[bctt tweet=”Marketing automation is nu ook toegankelijk geworden voor het mkb!” username=”Monkeybridgenl”]

Leer je klanten kennen en speel automatisch in op het gedrag van individuen. Adviseer je klanten in productaanbod, stuur ze een ‘abandoned shoppingcart’ ter herinnering of stuur ze persoonlijke kortingscodes en je zal zien dat je omzet gaat stijgen.

5. Social selling

Waar we Facebook en Instagram al de stap zien maken is de verwachting dat in 2017 meer sociale netwerken zich gaan richten op e-commerce.

Hieronder zie je dat Instagram een grote stap zet met de e-commerce trend voor 2017. Instagram is momenteel aan het testen met het taggen van producten in foto’s zodat een klant direct door kan klikken naar de juiste productpagina.

instagram e-commerce trends 2017

Dit maakt het ook mogelijk om in Instagram productinformatie te tonen in popups bij de producten die getagged zijn.

6. Dezelfde dag nog geleverd

Directe service, producten op voorraad en een snelle levering zijn de nieuwe standaarden voor tevreden klanten. Zo ook in 2017.

Waar voorheen 3 a 5 werkdagen levertijd geaccepteerd werd, is dit nu bij voorkeur 1 werkdag en bij sommige bedrijven zelfs voor 12:00 besteld, vandaag nog in huis. Zie Coolblue en de Wehkamp. Ook levering op zondag wordt al een standaard.

Naar verwachting is dit een e-commerce trend die in 2017 door meerdere bedrijven gevolgd zal worden.

[bctt tweet=”Volgens Business Insider is 30% van de klanten zelfs bereid om meer te betalen voor een levering op dezelfde dag.” username=”Monkeybridgenl”]

e-commerce snelle bezorging

7. Chatbots?

Er wordt veel gesproken over de opkomst van chatbots als vervanger van een livechat en als keuzehulp voor de consument.

Velen verwachten dat chatbots in 2017 in de e-commerce wereld een grote rol zal gaan spelen, al heb ik hier persoonlijk mijn twijfels over.

Waarom?

Ik denk dat chatbots nog niet ver genoeg zijn om als vervanger te dienen van medewerkers achter een livechat.

chatbots e-commerce trend 2017

De potentie is aanwezig, maar ik verwacht dat deze trend pas in 2020 wordt doorgevoerd.

Aangezien de meningen hierover verschillen en het veel geld kan besparen als de techniek eenmaal zover is, is het van belang om deze ontwikkeling in de gaten te houden. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit onderwerp toch mee te nemen in dit artikel.

8. UX wordt steeds belangrijker

UX staat voor User Experience en richt zich op de gebruikerservaring. In dit geval de gebruikerservaring van de online consument.

Het wordt steeds belangrijker om de drempel voor een consument zo laag mogelijk te maken en op alle apparaten een uitstekende gebruikerservaring te bieden.

Doe je dit niet en houdt je geen rekening met de verschillende apparaten dan is de kans groot dat je conversie misloopt.

Een goede User Experience is belangrijk voor een tevreden klant.

Houdt het simpel is het motto voor 2017. Volgens Business Insider verlaat 25% van de online consumenten hun winkelmandje, omdat het checkout proces te ingewikkeld is of niet de juiste betalingsmethode bevat.

9. AMP (Accelerated Mobile Pages)

AMP, Misschien heb je er al eerder van gehoord. Als je nog niet weet wat het is, Luuk heeft er recentelijk nog een gastblog over geschreven op Webbouwers.com: SEO trend in 2017.

Dit project is inmiddels uitgerold door Google en nieuwssites en blogs maken er al veelvuldig gebruik van. Ook voor de content van webshops is de AMP een must om in te zetten.

Webshop SEO gaat steeds meer over het bieden van relevante content. Hierdoor kunnen webshops niet achterblijven en moeten ook van AMP gebruik gaan maken.

Zowel Magento als WordPress ondersteunen AMP.

 

Wil jij advies over de meest relevante e-commerce trends voor jouw webshop?

Neem eens contact met ons op!

Meest recente berichten

  • Trainee Online Marketeer
  • Senior Online Marketing Consultant
  • CRO specialist / Online Marketeer
  • De magische kleur van de call to action knop
  • 8 tips voor online succes

Categorieën

  • Begrippenlijst
  • Blog
  • Vacatures

OFFICIAL GOOGLE PARTNER

MONKEYBRIDGE

  • Over ons
  • Ons werk
  • Vacatures
  • Blogs

BEGRIPPENLIJST

  • Wat is een funnel?
  • Wat is de customer journey?
  • Wat is de buyer journey?

CONTACTGEGEVENS

Kerkenbos 10-59 | 6546BB Nijmegen

088-1999 099

info@monkeybridge.nl

Google Maps Monkeybridge

© 2023 Monkeybridge - Data driven marketeers | Alle rechten gereserveerd.

Algemene voorwaarden | Sitemap | Disclaimer | Privacy & Cookiebeleid

Basic Adwords aanvragen

 

    Custom Adwords aanvragen

     

      Advanced Adwords aanvragen

       

        Gratis Adwords check aanvragen