Mensen zijn ongelooflijk visueel ingestelde wezens, daarom is het van belang om websites met de tijd mee te laten groeien. Zeker gezien het feit dat de rol van online steeds groter wordt.
De webdesign trends in 2017:
- Semi flat webdesign
- UI patterns en frameworks
- Illustraties
- Design optimaliseren voor mobiel
- Conversiegericht
- Card grid
- Unieke grids
- Witruimte
- Fullscreen navigatie
Semi flat webdesign
Webdesign is net als mode. Wat modern is wordt oud, wat oud was heeft de kans om weer modern te worden en tussendoor worden er verschillende stijlen gecombineerd.
Dit laatste is nu gebeurd en zullen we als webdesign trend in 2017 zien terugkomen. Waar voorheen flat design volledig in was, waarbij schaduwen en gradients nooit meer toegepast konden worden, komen we hier weer op terug.
Met de introductie van material design zijn schaduwen en gradients weer mogelijk. Maar niet meer zoals vroeger, het zal in 2017 veel subtieler doorgevoerd worden.
Deze trend zie je ook vaak terugkomen in de ontwikkeling van iconen voor apps en dergelijken. Hieronder zie je de ontwikkeling van Netflix. Een goed voorbeeld van het gebruik van subtiel kleurverloop en schaduwen.
UI Patterns and Framework
Websites worden tegenwoordig niet meer alleen gemaakt om mooi te zijn. Conversie en usability zijn hot topics en zijn inmiddels algemeen geaccepteerd als speerpunt bij het webdesign.
Eerder hebben we al vele frameworks zien ontstaan, zoals bootstrap, die ons kunnen helpen bij de bouw van een website. Dergelijke frameworks zorgen eigenlijk simpelweg voor diverse blokkenindelingen van je website, niets meer en niets minder.
Deze markt is inmiddels verzadigd en de focus is verlegd naar de interface, de conversie en usability.
UI patterns zijn vooraf gedefinieerde, vaak best practices, User Interface patronen die herkenbaar zijn voor de bezoeker.
Doordat ze herkenbaar zijn, is een bezoeker instaat om soepel door je website te navigeren en snel te converteren op plaatsen waar dat wenselijk is.
Op ui-patterns.com zijn diverse patronen te vinden voor verschillende cases: horizontaal menu, notificaties, cards etc.
Ook Google geeft bij zijn Material Design verschillende patterns waarvan gebruik van gemaakt kan worden.
Naar verwachting worden UI patterns en frameworks algemeen geaccepteerd en toegepast in 2017, dat maakt dit een van de belangrijkste webdesign trends in 2017.
Illustraties
Stockfoto’s kom je inmiddels al bijna nergens meer tegen. Ze zijn vervangen door foto’s van ‘echte’ mensen of simpelweg verwijderd.
Een nieuwe webdesign trend voor 2017 is het inzetten van illustraties. Tuurlijk, illustraties zijn altijd al van toepassing geweest in webdesign. Maar dit was vaak op de achtergrond, in de vorm van kleine illustraties of illustraties ter ondersteuning van content.
De verschuiving die we nu zien, en die naar verwachting zal doorzetten tot in 2017, is het gebruik van illustraties, site breed maar ook in de header.
Illustraties werken perfect voor bedrijven die speelser en toegankelijker willen overkomen. Uiteraard kan je ook met fotografie hierop inspelen, maar illustraties zorgen ervoor dat je een twist kan geven aan bepaalde serieuze situaties.
Design optimaliseren voor mobiel
Het heeft even geduurd, maar je ziet tegenwoordig bijna geen enkele website meer zonder responsive design.
Degene die serieus zijn met hun website zien ook al in dat alleen responsive webdesign niet voldoende is. Met een sterke groei in mobiel verkeer komt nu de specifieke optimalisatie voor mobiel design.
Bezoekers oriënteren niet meer alleen op de mobiel, we zien nu een verschuiving plaatsvinden naar meer mobiele conversies. Een voorwaarde hiervoor is dat de website geoptimaliseerd is voor mobiel, helaas is responsive design hiervoor meestal niet voldoende.
Waar bij responsive design een webdesign geschaald wordt, wordt bij de optimalisatie van mobiel design de manier van navigeren en werking van functionaliteiten compleet aangepast. Simpelweg vanwege het feit dat de mobiel anders werkt dan een desktop.
Het doel hiervan is om mobiele bezoekers een optimale gebruikerservaring te geven die geoptimaliseerd is voor hun apparaat.
Maken veel van je website bezoekers gebruik van een smartphone? En haal je daar een groot deel van je business uit? Dan is het de overweging waard om je aan te sluiten bij deze webdesign trend in 2017 en een website met mobile design te (laten) ontwikkelen.
Conversion centered design
Tegenwoordig worden websites niet meer gemaakt om mooi te zijn en aanwezig te zijn. Het moet een aanvulling zijn op de saleskanalen.
Hierdoor zijn steeds meer richtlijnen en best practices ontstaan, waardoor uniek webdesign schaars wordt en de komst van thema’s en templates worden omarmd.
De focus ligt niet meer op uniek webdesign, maar zal steeds meer liggen op conversion centered webdesign. Om dit te bereiken kan er gebruik worden gemaakt van attention driven design.
Daarnaast wordt marketing automation steeds toegankelijker voor het mkb en zullen de websites zich naar verwachting steeds meer op leadgeneratie richten.
Deze webdesign trend in 2017 zorgt ervoor dat websites eerder een online marketing tool zijn dan een visitekaartje.
Card based webdesign
Om in de lijn te blijven van de verschuivingen die we zien: in 2017 vermoeden we ook vaker een card grid based design terug te zien.
Deze cards zijn afkomstig van het material design van Google en stelt je in staat om veel informatie in kleine ruimtes geordend weer te geven. Uiteindelijk heeft dit een positieve impact op de bezoeker, doordat de informatie makkelijker vindbaar is.
Netflix heeft bijvoorbeeld zijn website geredesigned met behulp van een card grid en ook Airbnb maakt hier gretig gebruik van om hun aanbod te presenteren.
Unieke grids
Geen nood, ondanks dat veel webdesigns conversion centered en volledig gericht op usability zijn, zijn er tegenwoordig ook andere, unieke grids beschikbaar voor de creatieve guru’s onder ons.
Deze unieke grids kunnen veel meer flexibiliteit leveren dan bijvoorbeeld bootstrap. De website Curious space maakt hier dankbaar gebruik van in hun webdesign.
Hierin zie je dat zij blokken over elkaar heen laten zweven.
Witruimte
Witruimte, een webdesign trend die we in bijna ieder redesign al zien terugkomen en naar verwachting zal doorzetten tot in 2017.
De aandachtsspanne van een mens neemt enorm af. Aan alle kanten worden we bestookt door prikkels die verwerkt moeten worden.
Om de focus van je bezoekers op de juiste elementen te leggen is er (wit-)ruimte nodig in het webdesign.
Door deze ruimte toe te passen wordt je website scanbaar en kan een bezoeker binnen een aantal seconden focussen op het element waar hij/zij naar opzoek is (of het element waarvan jij wilt dat de bezoeker zich op focust).
De nieuwe site van Schiphol speelt hier perfect op in.
Fullscreen navigatie
Waar een tijdje geleden het hamburgermenu een trend leek te worden, komt deze niet meer terug in de webdesign trends in 2017.
Functionele websites als nieuwssites en corporate websites stappen hier snel vanaf, omdat er inmiddels bewezen is dat het verbergen van je hoofdmenu op een desktop niet heel verstandig is.
Toch zijn er voorbeelden die vast blijven houden aan het hamburgermenu. De nieuwe trend hierbij is dat er nu een fullscreen navigatie uitklapt.
Een fullscreen navigatie waarbij alle mogelijkheden op de website direct duidelijk worden gemaakt.
Ondanks dat ik geen fan ben van het hamburgermenu op de desktop, is de gedachte om direct een fullscreen navigatie te tonen niet verkeerd. Let wel op dat het menu goed staat afgesteld voor alle schermgroottes. Je wilt immers niet dat een deel van je menu wegvalt.
Website van de NS na het aanklikken van het menu.
Conclusie
Zoals ik in het begin al heb aangegeven zijn wij mensen erg visueel ingesteld. Op basis van een bepaald beeld hebben wij binnen een aantal milliseconden een oordeel gevormd.
Des te belangrijker is het om met je website hierop in te spelen en niet achter te blijven in het webdesign.
Alles uit je website halen? Bekijk dan ook ons bericht over e-commerce trends 2017!