LUCOVITAAL MAGNESIUM

Lucovitaal is één van de bekendste merken voedingssupplementen van Nederland. Lucovitaal heeft in 2017 een webshop laten ontwikkelen door onze partner Webbouwers.com. Het productaanbod bestaat uit meer dan 350 producten in de categorie sport en gezondheid.

Lucovitaal heeft online grote ambities. Om deze ambities te verwezenlijken zijn zij de samenwerking aangegaan met Monkeybridge. In de vorm van verschillende campagnes werken we naar de optimale online prestatie en maximale awareness.

Voor deze specifieke campagne hebben we als hoofddoel gesteld om meer magnesium producten te verkopen.

Subdoelen van deze campagne: de online doelgroep in kaart brengen en de optimale online kanalenmix vinden.

ONZE AANPAK

Zonder inzicht in je online doelgroep kunnen we het verkooptarget niet waarmaken. We startten de campagne met een diepte interview om informatie te verzamelen over de doelgroep die bereikt wordt via de offline kanalen. Deze informatie vormt het startpunt van onze online doelgroep.

Belangrijk is dat we niet alleen meer verkopen, maar dat we verkopen aan nieuwe klanten. Om nieuwe klanten te bereiken zetten we in op alle fases van de buyer journey: Awareness, Consideration en Decision.

Monkeybridge | Buyer journey

Awareness: We schrijven probleem-gerelateerde blogberichten en zorgen voor een zo groot mogelijk bereik via de diverse kanalen. Deze doelgroep benaderen we opnieuw met retargeting.

Consideration: We tonen de bezoekers de “oplossing” voor hun probleem in een nieuw, Magnesium-gerelateerd blogbericht. Als de bezoekers ook deze pagina bereiken, weten we dat het een zeer relevante bezoeker betreft.

Decision: De meest relevante bezoekers benaderen we opnieuw met directe productaanbiedingen. Tevens heeft iedere fase een eigen ingang.

Met deze aanpak leiden we de bezoekers van Lucovitaal door de gehele buyer journey funnel heen. Dit levert ons een gelaagde doelgroep op: van informatiebehoefte, naar product vergelijking tot een aankoop op de webshop.

Om dit hele traject realtime te kunnen monitoren zetten we een campagne dashboard op. Dit dashboard geeft inzicht in alle relevante hoofd- en sub-KPI’s.

GROEI IN VERKOPEN ÉN INZICHTEN

Onze full funnel aanpak heeft geleid tot een sterke stijging in het aantal verkopen van Magnesium producten. Daarnaast is het aantal nieuwe klanten explosief gestegen.

Maar er is veel meer bereikt: we hebben waardevolle inzichten opgedaan over de doelgroep. Tijdens de duur van deze campagne hebben we vast kunnen stellen dat de online doelgroep cruciale verschillen vertoond met de offline doelgroep. Deze inzichten kan Lucovitaal gebruiken bij alle volgende Magnesium acties.

ONLINE DOELGROEP EN KANALENMIX

Opvallend is dat de online doelgroep sterk afwijkt van de offline doelgroep. Gedurende de campagne is de initiële doelgroep steeds verder gespecificeerd. Aan de hand van de verzamelde data hebben we de online doelgroep met de grootste kans op converteren kunnen definiëren. We hebben belangrijke inzichten gekregen in het bezoekersgedrag op de webshop en de kanalen die de meest relevante bezoekers opleveren. Tegelijkertijd weten we welke kanalen en doelgroepen minder interessant zijn voor Lucovitaal.

STIJGING IN ROI

De advertentiecampagnes van Lucovitaal zijn gedurende de campagne steeds verder geoptimaliseerd door specificatie en tegelijkertijd filteren op basis van relevantie. Deze aanpak resulteerde in teruglopende kosten, terwijl de omzet steeg.

Uiteindelijk heeft deze optimalisatie van de advertentiekanalen geleid tot een gemiddeld ROI van +180,62%, na optimalisatie.

VERVOLG

De voordelen die Lucovitaal behaald heeft met één enkele datagedreven marketing campagne zijn:

  • Een stijging in de bezoekersaantallen
  • Een stijging in het aantal nieuwe klanten
  • Een stijging in het aantal verkopen
  • Meer inzicht in de online doelgroep
  • Meer inzicht in kansen betreft de online kanalenmix
  • Meer inzicht in de prestatie van de webshop op verschillende devices

De positieve resultaten van deze campagne hebben geleid tot een uitbreiding naar een nieuwe productcategorie en een nieuwe focus op andere online kanalen.