Webanalytics

Data als basis

Hoe effectief zijn je online advertentiecampagnes? Welke webpagina’s genereren het meeste conversies? Wat ervaren je bezoekers als drempels bij een aankoop? Als online ondernemer moet je deze vragen beantwoorden. Het antwoord op deze vragen en meer vind je door de juiste data met elkaar te combineren. Met de juiste webanalytics programma’s (Google Analytics, Hotjar, Omniconvert, etc.) wordt waardevolle data beschikbaar gemaakt.

Bij Monkeybridge is data de basis van al onze marketing inspanningen. Door data te verzamelen en de juiste statistieken te combineren brengen we de customer journey en de buyer journey in kaart. Met deze informatie in beheer optimaliseren we de funnels. Alles op basis van webanalytics.

webanalytics

De juiste Webanalytics methoden zorgen ervoor dat:

  • Alle mogelijkheden benut worden om relevante data te verzamelen
  • Jouw doelgroep inzichtelijk gemaakt worden
  • De juiste vervolgstappen voor jouw website duidelijk worden

Het grootste voordeel van webanalytics?

De juiste inzet van webanalytics toont de meerwaarde van de online marketing inspanningen door het identificeren van micro-conversies. Dit verandert marketing van een kostenpost naar een essentieel onderdeel van alle salestrajecten.

thomas-van-de-ven3
Thomas van de Ven
Online consultant

Webanalytics op z'n best

Webanalytics heeft alleen meerwaarde als de juiste tracking methoden gecombineerd worden. Wat de juiste tracking methoden zijn is afhankelijk van het te meten doel. Per doel zijn verschillende typen data benodigd. Ieder type data heeft zijn eigen gespecialiseerde tracking prgramma. Door deze programma’s te combineren, genereren we een goudmijn aan informatie. Dat vormt de basis voor website optimalisatie.

Webanalytics tracking programma’s die we bij Monkeybridge inzetten zijn onder andere:

  • Google Search Console
  • Omniconvert
  • Visual Website Composer
  • Hotjar
  • Google rank tracker

Taken en werkzaamheden

Door Webanalytics gestuurde actie

Huidige situatie analyseren

Worden er al gegevens geregistreerd van jouw website? Welke webanalytics software wordt daarvoor gebruikt?

Optimalisatie mogelijkheden uitwerken

Welke gegevens hebben we nog nodig? Welke Webanalytics tools kunnen we daarvoor gebruiken?

Plan van aanpak opstellen

We stellen vast welke software we gaan gebruiken, welke data we gaan meten en welke doelen we bijhouden.

Tracking tools inrichten

Nieuwe tools worden op de website geïnstalleerd. Huidige tools worden opnieuw ingericht om de juiste data overzichtelijk te houden. De juiste conversies en doelen worden ingesteld.

Maandelijkse rapportage met inzichten

Structureel ontvang je de relevante data uit de verschillende Webanalytics tools gecombineerd in je inbox.

Indien gewenst: KPI Dashboard

Altijd inzicht in jouw stand van zaken met één of meerdere overzichtelijke KPI Dashboards.

Wanneer gebruik maken van webanalytics?

De customer journey en buyer journey zijn geen statische gegevens. Het zijn dynamische trajecten die door de gebruiker doorlopen worden, en van tijd tot tijd wisselen. Om mee te bewegen met deze wisselingen, zijn de veranderende statistieken van cruciaal belang. Alleen op deze manier kan worden nagegaan of het gedrag van jouw target audience verandert en of je hier met jouw inbound marketing strategie op in moet spelen. Conclusie: webanalytics wordt niet sporadisch ingezet. Webanalytics wordt structureel bijgehouden om de online processen up-to-date te houden.

  • Check of er vraag is naar jouw content
  • Schrijfwijze van content sluit aan bij bezoekersintentie
  • Optimaliseer paginastructuur voor SEO
  • Tekstuele pagina’s met een passend design
  • De juiste weergave op mobile devices
Gratis en vrijblijvend
Maak vandaag nog een afspraak met een specialist